Моторна олива

    Моторна олива - це мастило, використовуване в двигунах внутрішнього згорання. Сюди входять двигуни транспортних засобів: автомобілів і мотоциклів, важких транспортних засобів, автобусів і вантажних автомобілів,  внедорожних транспортних засобів таких як карти, снігоходи, човни (стаціонарні установки двигунів і моторів), газонокосарки, двигуни крупних сільськогосподарських і будівельних машин,  локомотивів і літаків, а також статичних систем таких як електричні генератори.

 

    У двигунах, є частини, які рухаються один проти одного, викликаючи тертя, яке у свою чергу веде до втрат корисної потужності шляхом перетворення енергії в тепло. Контакт між рухомими поверхнями також вабить до зносу деталей, які можуть би привести до зниження ефективності і деградації двигуна. Зайве тертя збільшує витрата палива, знижує потужність і може у виняткових випадках привести до відмови двигуна.

 

    Змащувальні масла створюють розділову плівку між поверхнями сусідніх рухомих частин з метою звести до мінімуму безпосередній контакт між ними, зменшуючи тим самим нагріваючи від тертя і зменшуючи знос - по суті - захищаючи двигун. При використанні моторне масло проходячи через двигун по поверхні масляного піддону також відводить тепло за рахунок конвекції за допомогою потоку повітря. У бензинових двигунах, на стадії стискування моторне масло може нагріватися до температури 160°c (320°f). У дизельних двигунах - до температури зверху 315°c (600°f). Моторні масла з вищою в'язкістю індексів здатні поширюватися менш тонким шаром при таких високих температурах.

 

    Покриття металевих деталей мастилом також утримує їх від дії кисню, перешкоджаючи окисленню при високих робочих температурах і запобігаючи тим самим появі іржі і корозії. Інгібітори корозії можуть бути також додані в моторне масло. Багато моторних масел також містять миючі і диспергуючі добавки щоб допомогти хорошому господареві тримати двигун в чистоті і звести до мінімуму нагар від відходів роботи двигуна. Моторне масло може уловлювати сажу від спалювання само по собі, а не залишати її на внутрішніх поверхнях. Нагар в даному випадку - результат обгорання масла в процесі роботи двигуна або агрегату, який з часом перетворює масло на відпрацьоване.
    Тертя металевих деталей двигуна неминуче виробляє до появи мікроскопічних металевих часток від зносу поверхонь. Такі частки можуть потрапляти назад в масло і працювати проти рухомих частин, що у свою чергу приводить до зносу деталей. Оскільки частки накопичуються в маслі, воно, як правило, фільтрується через масляний фільтр для видалення шкідливих часток.

    Масляний насос - лопастной або шестерний насос приводиться в дію від двигуна, гойдає масло в двигун через масляний  фільтр.

    У картері двигуна транспортного засобу моторне масло змащує тих, що обертаються або ковзаючі поверхні колінчастого валу.  Масло збирається в масляний піддон в нижній частині картера. У деяких невеликих двигунах (таких як газонокосарка) ковши в нижній частині шатунів занурюються в масло на дні і розбризкують масло по всьому картеру в необхідному для мастила деталей усередині кількості.
   Масляна плівка також служить як ущільнення між поршневими кільцями і стінками циліндра в самій камері згорання голівки блоку циліндрів і картера. Потім масло стікає назад в масляний піддон.