Функції моторного масла у двигуні

Моторне масло відіграє значну роль в мастильній системі двигуна внутрішнього згоряння (ДВЗ), і чим сучасніше двигун, тим важливіше ця роль. Коли ДВЗ тільки з'явилися, моторне масло забезпечувало змазку шийок колінвала, циліндрів і деталей газорозподільного механізму (ГРМ). Сьогодні воно також є гідравлічною робочою рідиною багатьох виконавчих механізмів.

Змінюються і властивості моторних масел. На сьогоднішній день вони вдосконалені таким чином, щоб знизити кількість СО2, що викидається автомобілем, а також забезпечувати змазку при наявності зменшених зазорів в циліндро-поршневому сполученні.

У колінчастому валу моторне масло є своєрідним гідропідшипником в зазорі між корінною і шатунною опорами. По каналах блоку циліндрів масло потрапляє до корінних шийок, а вже звідти, через канали колінвалу, до шатунних шийок, створюючи масляний клин. Обертаючись, своїми каналами коленвал виконує функцію відцентрового масляного фільтра.

У циліндро-поршневій групі масло знижує знос циліндрів і поршнів, компресійних і маслоз'ємних кілець. Через розбризкування форсунок в нижній головці шатуна або в нижній частині блоку циліндрів масло потрапляє на стінки циліндрів, знижуючи тертя і роблячи більш вільним переміщення компресійних і маслоз'ємних кілець. Вони в свою чергу відповідають за витрати масла на чад і величину компресії.

Особливу відповідальність моторне масло несе в ГРМ сучасних двигунів. Воно змащує шийки і кулачки распредвала і клапанів, а також їх направляючих. Також масло є гідравлічною рідиною для передачі зусилля. У більшості сучасних моторів використовуються гидрокомпенсатори теплових зазорів, які здатні заповнювати собою зазори між кулачком распредвала і клапаном. Саме сюди по спеціальних каналах надходить масло.

Таким чином, величезна частина поломок двигунів може виникати в результаті забруднення і несправності мастильної системи.